Náboženská výchova

Charakteristika vyučovacieho predmetu

Vyučovací predmet náboženská výchova formuje v človeku náboženské myslenie, svedomie, náboženské vyznanie a osobnú vieru ako osobný prejav náboženského myslenia a integrálnej súčasti identity človeka. Ponúka prístup k biblickému posolstvu, k učeniu kresťanských cirkví a k ich tradíciám, otvára pre neho možnosť života s cirkvou. Vyučovací predmet náboženská výchova sa zameriava na pozitívne ovplyvnenie hodnotovej orientácie žiakov tak, aby sa z nich stali slušní ľudia s vysokým morálnym kreditom, ktorých hodnotová orientácia bude prínosom pre ich osobný a rodinný život i pre život spoločnosti. Učí žiakov kriticky myslieť, nenechať sa manipulovať, rozumieť sebe, iným ľuďom a svetu, v ktorom žijú. Výučba predmetu zároveň nadväzuje na ďalšie spoločenskovedné predmety, umožňuje žiakom ozrejmiť si morálny pohľad na mnohé témy otvorenej spoločenskej diskusie.

Ciele predmetu

Cieľom náboženskej výchovy ako povinne voliteľného predmetu v nižšom stupni sekundárneho vzdelávania je, aby žiak vedel:

- formulovať otázky týkajúce sa základných životných hodnôt postojov a konania.

- hľadať svoju vlastnú životnú hodnotovú orientáciu.

- formovať svedomie prehlbovať medziľudské vzťahy cez skvalitnenie komunikácie.

- rozvíjať kritické myslenie hodnotením pozitívnych aj negatívnych javov v spoločnosti a v cirkvi.

- viesť k zodpovednosti voči sebe, voči iným jednotlivcom i celej spoločnosti.

- rozlišovať medzi tým, čo je akceptované spoločnosťou a tým, čo je skutočne morálnym dobrom pre jednotlivca i pre celú spoločnosť.

- osvojiť si náuku cirkvi, čo mu umožňuje budovať jeho osobnú vieru a život v cirkvi.

- oboznamovať sa s pokladom viery obsiahnutým vo Svätom písme, ktoré živí a usmerňuje celý kresťanský život.

- spoznávať spôsoby komunikácie človeka s Bohom.

- oceniť komunikáciu s Bohom prostredníctvom sviatosti, liturgického slávenia a čítania Božieho slova.

Napĺňanie cieľov jednotlivých vzdelávacích oblastí a vyučovacích predmetov sa realizuje v školskom prostredí prostredníctvom kľúčových a predmetových kompetencií žiakov, ktoré zároveň rozvíja.